Ostatnio wykonałem małe demo na Commodore 64 (dlatego przerwa w pisaniu na temat wzorców projektowych, później coś będzie na temat testowania, tak od innej strony i Value Object), zostało wystawione na LoadError 2015. To był eksperyment polegający na tym czy jestem w stanie:
- zrobić programik o minimalnej liczbie funkcji (efektów), czy w miarę się przyjmie w grupie osób które „znają się na rzeczy” – taki małe MVP (minimum valuable product)
- wykonać go w czymś co jest „egzotyką” w dzisiejszych czasach, assemblera mało kto dzisiaj widział na oczy, większość słyszała, że coś takiego jest
- ocenić różnicę w swoim kodowaniu pomiędzy „kiedyś” a „dzisiaj”
Moim zdaniem test wyszedł OK, dlaczego:
- co prawda demko zajęło ostatnie miejsce i zdobyło tylko ponad 300 punktów (najlepsza produkcja ponad 600), ale biorąc pod uwagę że:
– robiła go jedna osoba w ciągu 20-25 godzin,
– zawierało w sobie 3 efekty (tekst scroll, plasma, shadow bobs), nie licząc zarządcy sceny, wewnętrznego licznika czasu, raster barów, dopracowanych palet kolorów,
dlatego dla mnie jest to dobry wynik, klęską było kilkadziesiąt punktów - różnica w kodowaniu pomiędzy używaniem zwykłego assemblera a całego środowiska – KickAssembler wymiata, do tego wpierające go IDE – przyjemność kodowania jeżeli chodzi o asm na Motorolę 6510 lub 6502 – preprocesor, dołączanie plików, debugowanie pod emulatorem, jak to się mówi „Robi robotę …”
- kiedyś wszystko dałbym do jednego procesu, który musiał by się wykonać w jednej ramce :), ale wielowątkowość weszła mi w krew (w aplikacjach w Jave – wątki, w PHP – procesy uruchamiane przez główny skrypt zarządzający) … główna pętla – wykonuje efekty, które nie muszą się zmieścić w jednej ramce, a na dwóch przerwaniach IRQ – muzyka, timer, synchronizacja raster barów, efekty wykonywane tylko na pamięci koloru …
W skrócie, czego używać:
Kopalnia wiedzy:
- http://codebase64.org/doku.php
- http://www.ffd2.com/fridge/chacking/
- http://unusedino.de/ec64/technical/aay/c64/
- http://www.oxyron.de/html/opcodes02.html
- http://www.devili.iki.fi/Computers/Commodore/C64/Programmers_Reference/page_iii.html
Kick IDE:
Forum:
Jak starczy czasu, sił i energii to wykonam coś na Commodore 64 i wystawię na Riverwash Demoparty 2016 – ma być w Katowicach … ale jest tyle jeszcze ciekawych tematów :c] do zbadania …
Możliwość komentowania jest wyłączona.